Bel direct voor een afspraak +31(0)6-299 611 00

AvicennaAvicenna ( voluit Abu Ali Al-Hoessein Ibn Abdoellah Ibn Sina ) geboren in Balkh, Mazar-e Sharif Afghanistan was een islamitisch medicus, geoloog, paleontoloog, natuurkundige, psycholoog, wiskundige, wetenschapper, filosoof en alchemist. Hij was vooral bekend om zijn bijdragen op het gebied van de aristotelische filosofie en de geneeskunde en schreef naar schatting 100 à 250 verhandelingen, de meeste hiervan in het Perzisch en Arabisch. Zijn beroemdste werk is de Canon van de geneeskunde (Al-Qanun fi al-Tibb), die uit meer dan een miljoen woorden bestaat en die lange tijd ook in Europa een standaardwerk zou blijven.

Door zijn wetenschappelijke werken kreeg Avicenna verschillende (bij)namen, waaronder Shaikh Al-Ra'ies, Hujjat Al-Haqq, Sharaf Al-Mulk en Imam Al-Hukama. Hij schreef als een van de eersten over besmettelijke ziekten en soa's en beschreef quarantaine om verspreiding van ziekten te voorkomen. Hij schreef onder andere over het klinisch testen van medicijnen, het diagnosticeren van symptomen van ziekten en over de symptomen en complicaties van suikerziekte. Avicenna beschreef ook de invloed van de kwaliteit van water en voedsel op de gezondheid. Hij toonde aan dat het bloed het hart binnenkomt om vervolgens door het hele lichaam te worden gepompt. Hij voerde de verdoving in voor operaties en wist centrale en perifere aangezichtsverlamming van elkaar te onderscheiden. Avicenna overleed in 1037 in Hamadan (Iran) en is daar begraven.

Waarom de naam Avicenna?

Omdat Avicenna als grondlegger van de geneeskunde werd beschouwd, kwamen zijn werken van in Europa terecht waar zij met vol ontzag en hoogachting werden ontvangen. De Canon van de geneeskunde (Al-Qanun fi al-Tibb) oftewel de regels van de geneeskunde, is het bekendste en belangrijkste boek in de geschiedenis van de medische wetenschap. Avicenna werd dan ook niet zomaar door de Latijnse geleerden prins der artsen (medicorum principe) genoemd.

Wat is dan een betere naam dan de naam van deze prins Avicenna voor een kliniek in oprichting die in het teken staat van de  geneeskunst. Hopelijk kunnen wij van net zoveel betekenis zijn voor onze patiënten als Avicenna is geweest voor de Geneeskunde.

^ vorige pagina

Contactgegevens